Szabadidő Magazin

Kulturális hírek, sport programok, tudományos eredmények, tudósítások aktuális eseményekről.

Fordítás

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Nicolas Schöffer futurisztikus grafikái Óbudán

2015.12.17. 13:19 SI

 

 Míg a Műcsarnokban az elmúlt évek legnagyobb biztosítási értékű tárlatán Nicolas Schöffer kibernetikus és kinetikus alkotásai tekinthetők meg, addig a világhírű művész életének utolsó korszakában készített grafikák Óbudán láthatók december 28-ig.

 

Nicolas Schöffer, a magyar származású, világhírű francia művész olyan hatalmas életművet hagyott hátra, hogy azt teljességében még a Műcsarnokban rendezett nagyszabású kiállítás sem tudja bemutatni. Igaz, a legismertebb kinetikus és kibernetikus szobrok mellett bepillantást nyújt Schöffer iparművészeti, zenei, tánc- és filmművészeti, valamint építészeti munkásságába is, de az alkotó élete végén készült különleges grafikákat már csak virtuálisan ajánlja a látogatók figyelmébe.

A Nagy Gyula Művészeti Alapítvány tulajdonában álló eredeti grafikákból Óbudán, az Artézi Galériában nyílt kiállítás. A grafikákat a művész 1986-ban kezdte készíteni, amikor jobb oldala lebénult, az alkotással azonban nem tudott felhagyni – ezért bal kézzel és az akkor még szinte ismeretlen számítógép segítségével fejezte ki gondolatait. Schöffer már a hetvenes években is használta a digitális technológiát zeneszerzéshez, ezért kézenfekvő volt számára, hogy az első Apple-Macintosh személyi számítógép rajzprogramját is igénybe veszi. Rockenbauer Zoltán, a Műcsarnok kurátora a megnyitón hangsúlyozta, hogy Schöffer grafikái így maximálisan jövőorientáltak, miközben a nyomdatechnikai sajátosságok miatt a 80-as évek sajátos korlenyomatát is hordozzák.

A grafikákat Schöffer még életében csoportokba rendezte és olyan mozaikszavakkal jellemezte, amelyek legfőbb jellemzőikre utalnak. A Coreographics (Koreografikák) elnevezés például arra utal, hogy a művész egész testét használta az alkotás folyamata során, míg az Ordigraphics (Számítógrafikák) sorozatnál kiemelten fontos szerepe volt a számítógépes alapoknak, amelyeket filctollal fejlesztett tovább. A dinamika – Schöffer egész művészetének alapkérdése – ugyanakkor ezekben a kései művekben is meghatározó elem maradt, ugyanúgy aszimmetrikus kompozíció és letisztultság jellemzi grafikáit, mint leghíresebb alkotásait.

Válogatás a kiállított alkotásokból:

Colleographic N’29:
http://artezi.hu/artist/Schoffer/paintings/03.jpg 
Ordicol N’33:
http://artezi.hu/artist/Schoffer/paintings/06.jpg 
Ordigraphic N’2:
http://artezi.hu/artist/Schoffer/paintings/15.jpg 
Ordigraphic N’15:
http://artezi.hu/artist/Schoffer/paintings/18.jpg 

További információ:
Németh Géza
művészeti vezető
Artézi Galéria
Web: www.artezi.hu 
Cím: 1037 Budapest, Kunigunda útja 18. 

komment

süti beállítások módosítása