Szabadidő Magazin

Kulturális hírek, sport programok, tudományos eredmények, tudósítások aktuális eseményekről.

Fordítás

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Cézanne és a múlt. Hagyomány és alkotóerő

2013.01.14. 21:55 SI

Cézanne és a múlt. Hagyomány és alkotóerő

 

Nemzetközi tudományos konferencia a Szépművészeti Múzeumban, 2013. január 28.

Szépművészeti Múzeum, Barokk csarnok

 

 

A Cézanne és a múlt. Hagyomány és alkotóerő című időszaki kiállítás alkalmából szervezett konferencia olyan témákra, kérdésekre helyezi a hangsúlyt, amelyek a tárlat keretében csak érintőlegesen vagy egyáltalán nem kerülhettek bemutatásra (Cézanne és az ókor, Cézanne és Courbet, stb.). A meghívott előadók – mind nemzetközileg elismert szakértők – új megvilágításból, különleges megközelítésből gondolják tovább Cézanne és a múlt problematikájának kérdését.

 

A konferencia moderátora Dr. Richard Shiff, az austini University of Texas professzora, a Cézanne és a múlt. Hagyomány és alkotóerő kiállítás katalógusának egyik szerzője (tanulmánya Szenzáció, Cézanne címmel jelent meg). Shiff professzor 1984-ban kiadott Cézanne and the End of Impressionism. A Study of the Theory, Technique, and Critical Evaluation of Modern Art című könyve nagy hatással volt a Cézanne-kutatásra.

 

Faya Causey, a washingtoni National Gallery of Art tudományos programjainak vezetője az ókori művészet (elsősorban a görög és római szobrászat) Cézanne-ra tett hatását fogja vizsgálni. Elismert ókorkutatóként számos tudományos cikk szerzője, a modern és az antik művészet kapcsolatát többek közt Jasper Johns: Ancient Aspects című tanulmányában tanulmányozta.

 

Matthew Simms, a Long Beach California State University munkatársa Cézanne, Drawing and the Past címmel tart előadást. Simms szakterülete a 19. századi francia művészet, számos cikket publikált Cézanne-ról. Első könyve (Cézanne’s Watercolors: Between Drawing and Painting, Yale, 2008) Cézanne akvarelljeiről nyújt mélyreható elemzést.

 

Mary Tompkins Lewis, a Hartford Trinity College (Connecticut) professzora „Cézanne és a Louvre” címmel írt tanulmányt a Cézanne és a múlt katalógusához. A konferencia keretében Cézanne az úgynevezett „Ecorché–szobor” után készült másolatait elemzi majd. A francia művész nem kevesebb, mint húsz kópiát (rajzok, akvarellek, festmények) készített a régebben Michelangelónak tulajdonított mű alapján.

 

André Dombrowski, a philadelphiai University of Pennsylvania professzor-asszisztense Cézanne, Wagner and the Origin of Art címmel tart előadást. Dombrowski doktori disszertációját Cézanne korai festészetéről írta, emellett számos tudományos cikket szentelt a francia mesternek. Cézanne, Murder and Modern Life című könyvét 2012-ben jelentette meg a University of California Press.

 

Jean-Claude Lebensztejn Párizsban élő művészettörténész és kritikus Paul Cézanne Budapesten is bemutatott Női akt (Léda II) című festményének keletkezésének körülményeit, valamint a mű vizuális forrásait mutatja be. Az előadás adalékot nyújt Lebensztejn Cézanne úgynevezett „Léda-sorozatát” ismertető cikkéhez, amely a művészről készült tanulmányait összegyűjtő kötetben jelent meg (Etudes cézanniennes, 2006).

 

Denis Coutagne Cézanne és Courbet kapcsolatát fogja ismertetni. Coutagne az Aix-en-Provence-i musée Granet volt igazgatójaként, illetve a Paul Cézanne társaság elnökeként több kiállítást szentelt a művésznek. 2006-ban az Aixben és Washingtonban bemutatott Cézanne in Provence kiállítás társkurátora volt, 2011-ben a Cézanne és Párizs kiállítást rendezte (musée du Luxembourg, Párizs).

 

Dr. Rényi András előadása zárja majd a konferenciát, aki Cézanne Caravaggio Sírbatétele után készült másolatait fogja vizsgálni. Rényi András az ELTE Művészettörténeti Intézetének igazgatója, Caravaggio remekművét A holtpont igézete. Adalékok Caravaggio testfelfogásához és „naturalizmusának” képi szintaxisához című cikkében elemezte (Enigma, 2001, 30 sz).

 

A konferencia nyilvános és ingyenes. Az előadások nyelve angol és francia (a francia előadásokhoz a múzeum szinkrontolmácsolást biztosít). A Cézanne és a múlt. Hagyomány és alkotóerő kiállítás 2013. január 28-án 10-től 17:30-ig nyitva tart.

Cézanne and the Past. Tradition and Creativity

International Symposium

January 28, 2013

Museum of Fine Arts, Budapest, Baroque Hall

This symposium, organised in the occasion of the Cézanne and the Past. Tradition and Creation exhibition will focus on different themes and issues that could not be dealt with in detail within the frame of the show and its catalogue (such as Cézanne and Antiquity, Cézanne and Courbet, etc.). The invited lecturers (all internationally renowned scholars) will examine different aspects of Cézanne’s relationship to the past from a new, original point of view.

The symposium will be chaired by Richard Shiff, professor at the University of Texas at Austin, who also participated to the exhibition catalogue with an article entitled Sensation, Cézanne. His book Cézanne and the End of Impressionism. A Study of the Theory, Technique, and Critical Evaluation of Modern Art, published in 1984, was one of the most influential studies on Cézanne of the last decades.

Faya Causey is head of the academic programs department at the National Gallery of Art, Washington, D.C. A specialist in ancient art, Causey is the author of many articles appearing in a variety of journal and catalogues. She will exmaine the influence of Antiquity (especially Greek and Roman sculpture) on the art of Cézanne. Causey studied the relationship between antique and modern art in her essay Jasper Johns: Ancient Aspects.

 

Matthew Simms, associate professor at California State University, Long Beach, will present a lecture entitled Cézanne, Drawing and the Past. Simms has worked extensively on nineteenth century French art and criticism. His research and writing on Paul Cézanne resulted in articles or reviews. His first book, entitled Cézanne’s Watercolors: Between Drawing and Painting was published by Yale University Press in 2008.

 

Mary Tompkins Lewis, professor at Hartford Trinity College, Connecticut contributed to the catalogue of the Cézanne and the Past exhibition with an essay on „Cézanne and Louvre”. On the occasion of the symposium, she will examine the copies made by Cézanne after the so-called „Écorché”. The French artist copied this sculpture, traditionally attributed to Michelangelo, no less than twenty times in drawing, watercolour and oils.

André Dombrowski, Assistant Professor at the University of Pennsylvania, Philadelphia will discuss the topic Cézanne, Wagner and the Origin of Art. His dissertation, completed in 2006, focuses on Cézanne’s early works and many of his essays articles deal with the French artist. He is author of Cézanne, Murder, and Modern Life (University of California Press, December 2012)

 

Jean-Claude Lebensztejn parisian art historian and critic will present the circumstances of creation of Cézanne’s painting Female Nude (Léda II) (presently exhibited at the Museum of Fine Arts, Budapest). This lecture will provide an interesting complement to Lebensztejn’s analysis of Cézanne’s „Leda series”, published in his book Études Cézanniennes (2006), collecting his essays on the French master.

 

Denis Coutagne will study Cézanne and Courbet’s artistic relationship. As the former director of musée Granet in Aix-en-Provence and being the president of the Paul Cézanne Society, Coutagne participated to the preparation of several exhibitions on Cézanne. In 2006, Coutagne was co-curator of the Cézanne in Provence exhibition showed in Aix and Wahington. In 2011, he was member of the Scientific committee of the exhibition Cézanne and Paris (musée du Luxembourg, Paris).

 

The Symposium will end with András Rényi’s lecture focusing on the copies by Cézanne after Caravaggio’s Entombment. András Rényi is head of the Institute for Art History at Faculty of Humanities, Eötvös University (ELTE), Budapest. He studied Caravaggio’s masterpiece in an article published in 2001: A holtpont igézete. Adalékok Caravaggio testfelfogásához és „naturalizmusának” képi szintaxisához (Enigma, 2001, 30 sz).

 

The conference will be held in English and French (Simultaneous interpretation from French to Hungarian will be provided). The conference is free of charge. The exhibition Cézanne and the Past. Tradition and Creation will be open on Monday from 10.00 to 17.30.

www.szepmuveszeti.hu

komment

süti beállítások módosítása