Flandria és Magyarország egyaránt több kultúra metszéspontjában áll, s alighanem ez magyarázza e két nemzet művészetének oly gazdag történetét. De nemcsak a múlt kapcsolja egymáshoz a magyar és a flamand kultúrát, hanem minden bizonnyal a jövő is. Erre kíván rámutatni a „Futurspektiv – Új Flamand Mesterek” elnevezésű rendezvénysorozat, amely április 9. és 30. között tizenegy produkcióval mutatja be Budapesten a flamand kulturális élet jelenlegi állását. Az érdeklődők a fesztivál honlapján, a www.futurspektiv.hu oldalon tájékozódhatnak.
FUTURSPEKTIV BROCHURE MASTER
Zeneakadémia - Nagyterem - 19.30
COLLEGIUM VOCALE GENT / AKADEMIE FÜR ALTE MUSIK BERLIN
G.F. HÄNDEL: BROCKES PASSIÓ
[komolyzene | classical music]
Marcus Creed
Svetlana Doneva (szoprán | soprano)
Sophie Klussmann (szoprán | soprano)
Colin Balzer (tenor | tenor)
Hans Jörg Mammel (tenor | tenor)
Sebastian Noack (basszus | bass )
Alexander Schneider (kontra-tenor | contra tenor)
A Magyarországon kuriózumnak számító nagyszabású darab ezúttal a legavatottabb előadók tolmácsolásában lesz hallható. A Philipp Herreweghe által 1970-ben alapított Collegium Vocale Gent a historikus előadói gyakorlat hőskorától kezdve működik folyamatosan, s a 18. század zenéjét a kórus tagjai anyanyelvi szinten „beszélik”. Hasonló otthonossággal mozog a händeli idiómában a felvillanyozóan friss interpretációiról híres historikus zenekar, az Akademie für Alte Musik Berlin. A két együttest és a historikus gyakorlat élvonalába tartozó szólistákat a Németországban élő angol karmester, Marcus Creed vezényli.
The sheer scale of the piece makes this a unique performance in Hungary, particularly as it will showcase the talents of some of the finest artists of the present day. When Philipp Herreweghe established the Collegium Vocale Gent in 1970, he built a choir fluent in the musical language of the 18th century and began a movement to promote historically faithful performance. Meanwhile, the Akademie für Alte Musik Berlin historical orchestra is equally at home in the Händel oeuvre and is known for its incredibly fresh interpretations. These two groups are joined by several top historical soloists and brought together by Germany-based English conductor Marcus Creed.
04.10.
Millenáris Fogadó – 20.00
[jazz]
Saad Thamir (ének, ütőhagszerek | vocals, percussion)
Volker Heinze (nagybőgő | bass)
Bassem Hawar (djoze)
Ernst Múzeum
az emlékezetről | about memory
[képzőművészet | visual art]
Művészek | Artists:
Sven Augustijnen
David Claerbout
Ana Torfs
Els Vanden Meersch
Kurátor | Curator:
Simon Kati
Hányféleképpen lehet felidézni egy eseményt, elmesélni egy történetet? Milyen mértékben határozzák meg jelenlegi és egykori körülményeink a múlt felidézését? Miféle töredékekből áll össze egy emlék? Mi befolyásolja a személyes emlékezetet, ami nélkül nem térképezhető fel a társadalmi emlékezet működése? Az izgalmas kérdésekre a kortárs flamand képzőművészet kiemelkedő képviselőinek munkái keresik a választ. A kiállítás címadó művében, valamint egy hírhedt történelmi gyilkosság tárgyalásának vallomásait drámai módon színre állító installációjában Ana Torfs az igazság viszonylagosságát, megtalálásának kilátástalanságát fogalmazza meg. David Claerbout egyetlen pillanatot rögzít több tucat nézőpontból, a többszörözött kép jelentette igazságot szegezve szembe az egy nézőpontú érzékeléssel. Egy másik művében azt vizsgálja, mi történik egy filmjelenettel, ha azt egy nap alatt egymás után 69-szer leforgatják? Egyáltalán beszélhetünk-e még ugyanarról a jelenetről? Els Vanden Meersch, aki az építészetet tekinti az emlékezet próbaterepének, a nácik üdülőhelyének épült, majd laktanyaként működő rendkívüli épületegyüttest láttatja a posztpolitikai feledés kolosszális emlékműveként. Sven Augustijnen pedig megindító két filmjében az emlékezetkiesésben szenvedő beteg portréját rajzolja meg, feledhetetlenül…
How many ways can a story be told or an event recounted? How much do the transient circumstances of the present and past effect the way we view history? What fragments merge to form a complete memory? And how do different people recall the same events or moments in time? What influences individual memory, without which the workings of collective memory cannot be explored? All these questions try to be answered by prominent exponents of Flemish art – Ana Torfs, Sven Augustijnen, David Claerbout and Els Vanden Meersch. The exhibition’s title is referring to Ana Torfs’ work Vérité exposée (Truth Exposed). In this work, as well as in her installation that offers a dramatic staging of confessions made at the trial of an infamous political murder, Ana Torfs presents truth as relative, as something impossible to find. David Claerbout records a single moment from a multitude of viewpoints, setting the truth of the multiplied image against single-perspective perception. In another work, he examines what happens to a film scene if it is shot 69 times a day. Are these really the same scene? Els Vanden Meersch, who calls architecture the test ground of memory, presents Prora - a complex originally built as a resort for the Nazis and then used as a Soviet army post - as a colossal monument to post-political oblivion. While Sven Augustijnen draws a delicate portrait of a patient suffering from chronic memory loss in his two moving and unforgettable documentary films.
Web: www.anatorfs.com, www.elsvandenmeersch.be, www.bamart.be
A Műcsarnok/Ernst Múzeummal közös esemény
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával
04.17.
Millenáris Teátrum – 20.00
ZITA SWOON
[pop]
Stef Kamil Carlens (ének, elektronikus és akusztikus gitár | leading vocals, electric and acoustic guitars)
Eva Gysel (vokál | backing vocals)
Kapinga Gysel (vokál | backing vocals)
Tom Pintens (elektronikus és akusztikus gitár, glockenspiel, zongora és ének | electric and nylon string guitars, glockenspiel, piano and vocals)
Joris Caluwaerts (zongora, Hammond L 100, Fender Rhodes, wurlitzer és szintetizátor | piano, Hammond L 100, Fender Rhodes, wurlitzer and synths)
Bart Van Lierde (basszusgitár, stick bass | bass, stick bass)
Aarich Jespers (dob | drums)
Amel Serra Garcia (ütőhangszerek | percussion)
A Zita Swoon együttes tagjai kultúrnomádok. Akár lemezen, akár élőben hallgatjuk őket, zenéjük utazás a populáris zene meghatározó hagyományai között. Útjukon találkoznak a népzenével és a blues-zal, sőt, a nyolcvanas évek diszkózenéjével is, miközben előre és hátra lépegetnek az időben tetszésük szerint. Semmiféle elváráshoz és szabályhoz nem alkalmazkodnak: a Frank Zappa és a Funkadelic fémjelezte abszurd funktól, a Bob Dylanre, Neil Youngra vagy Joni Mitchellre jellemző dalok világán át a Tom Waits-féle eklektikáig, sőt, akár a programozott elektronikus zenéig a populáris zene történetének és jelenének valamennyi rejtett zugába elkalauzolják a hallgatót. A Zita Swoon a dinamikai egyensúlyt keresi, miközben feltartóztathatatlan természeti erőként alkalmazza a zenét. Irónia és komolyság, szikárság és érzelmesség, spontaneitás és számítás: az együttes egyedülálló módon lavíroz a definiálhatóság határán. Előadásaik pillanatképek, ugyanazt a dalt soha nem játszák kétszer ugyanúgy. A színpad számukra laboratórium, a közönség pedig hol tárgya, hol alanya a folyamatos kísérletezésnek.
Zita Swoon is a band of cultural nomads. Their music, on record as well as on stage, is a journey through a long tradition of popular music. On their way, they encounter folk and blues, taking detours in the direction of 80s disco and flitting between past and future with almost reckless abandon. At every turn, they refuse to bow to standards and meet expectations. Nothing is anathema: From the absurd funk of Frank Zappa and Funkadelic to the craftmanship of Bob Dylan, Neil Young and Joni Mitchell via the eclectic styles of Tom Waits – and not forgetting the electronic pop of the past and present. Irony and seriousness, austerity and emotion, spontaneity and dependability; Zita Swoon is always in search of dynamic equilibrium, representing music as an irrepressible force of nature that defies definitions. The bands performances are snapshots in time, a song is never performed quite the same, where the stage transforms into a laboratory where the audience is the guinea pig in an ongoing experiment.
Web: www.zitaswoon.com
A Millenárissal közös produkció
04.17-18.
Trafó Kortárs Művészetek Háza - 20.00
WAYN TRAUB / TONEELHUIS
MARIA-MAGDALENA - Wayn Wash III
[színház | theatre] – magyar és angol felirattal / with Hungarian and English subtitles
Koncepció, szöveg, rendezés | Concept, script, direction, play: Wayn Traub Zene, producer | Music, producer: Jåån Hellkvist
Dalszöveg | Song lyrics: Wayn Traub
További szövegek | Additional texts: Jeroen Olyslaegers
Szereplők | With: Wayn Traub, Andy Ng, Gabriel Rios, Lotte Verbeek, Simonne Moesen, Omar Porras, Mo Li, Wenxing Oyang, Shiyun Wang, Yingyu Wang, Jia Wang, Zhibo Zhao, Andrian Fisher, Andrew Wise, Patrick Bebi
Kamera | Camera : Arnout André de
Műfaj-orgia az excentrikus rendezőtől – film, zene, tánc és színház. Wayn Traub, a 2007-ben Budapesten is bemutatott Maria-Dolores alkotója tér vissza idén, így ismét alámerülhetünk egyedi és különös színházi világába. A Maria-Magdalena annak a trilógiának a befejező része, melynek elkészítésére az eredetileg filmesnek készülő Traub majd egy évtizedet szánt. Wayn Traub munkásságának középpontjában az Antonin Artaud-i rituális színházhoz való „visszatalálás” áll. Nem csupán a néző racionális oldalára akar hatni, hanem ösztönös, zsigeri és erotikus énjére is. Rendezéseiben szent hellyé varázsolja a színháztermet, beskatulyázhatatlan munkája kifinomult és eredeti „totális” művészet. A Maria-Magdalena filmbejátszásainak jó részét Kínában rögzítették majd’ 60 színésszel és táncossal, s a színpadon három vásznat betöltő filmen szerepet kap Zhibo Zhao, Kína első számú női táncművésze, valamint a Puerto Rico-i származású, Belgiumban elő énekes, Gabriel Rios is. A Maria-Magdalena, történet-töredékek, rituális könyörgések és diszkóslágerek segítségével festi meg napjaink világát, amelyben egyedülálló módon keveredik agresszió, az éjszakai élet felfokozott tempója, csalás és csábítás, pusztulás, depresszió, félelem, illetve a szépségre és a harmóniára való törekvés.
Eccentric director Wayn Traub orchestrates a multimedia orgy of genres – film, music, dance and theatre combine for the final part of a trilogy that was a decade in the making. Traub, whose Maria-Dolores was performed in
Produkció I Production: TONEELHUIS
Koprodukció I Co-production: THÉÂTRE DE
LABORAL
Wayn Traub mestereinek, Wim De Wildének, Johan Söderbergnek, Freddy Decreusnak és Luc Buelensnek ajánlja ezt a darabot I Wayn Traub dedicates this production to his masters Wim De Wilde, Johan Söderberg, Freddy Decreus and Luc Buelens
Web: www.toneelhuis.be, www.wayntraub.net
A Trafóval közös produkció
04.18.
Millenáris Fogadó – 19.00
KOPERGIETERY
ROHANÁS | RUN
[színház | theatre]
Ötlet és rendezés | Conceived and directed by: Gregory Caers and Ives Thuwis
Szereplők | With: Cédric, Jorge, Zeno, Jelle, Japser, Bosse, Flor, Tuur, Nils, Leander, Abel, Linus, Thomas, Midas, Simon, Oliver, Yahya, Ilja, Boris, Seppe and Kwint
Tudjuk jól, hogy bár a futás szégyen, de hasznos. Ám, hogy ezen kívül még mi minden, hogy megrészegülés, hogy elmerülés a mozgás örvényébe, hogy maga a tömeglélektan, hogy kifejezi az időhöz való viszonyunkat, hogy lehet puszta öröm, erőkifejtés vagy egyszerűen csak észnélküli rohanás – nos, mindennek megértéséhez az 1978-ban alapított Kopergietery társulatának előadására van szükség. A társulatot eredetileg Speeltheaternek hívták, s 1994-ben vette fel a jelenlegi nevet, amikor beköltöztek egy használaton kívüli rézöntödébe. A társulat saját produkcióival Belgiumon és Hollandián kívül tizenhat országban turnézik, köztük Németországban, Ausztriában, Franciaországban, Kanadában, Dél-Koreában és az Egyesült Államokban. A Rohanás huszonegy nyolc és harminc év körüli fiú (és férfi!) akrobatikus és életerős előadása, valamennyien a Kopergietery Theatre Workshop művészei. Az előadásra persze lányokat is szívesen várnak! Mi az hogy!
There is a saying in Hungarian that running is both slightly embarrassing yet extremely useful. There are other things that fall into this same category: losing oneself in the joy of movement, and playing by the rules of a shared value system. But how do they express our relationship with time, with unadulterated joy, with physical exertion, and with simple, mindless running? All this and more is explained by this performance of the Kopergietery company, founded in 1978. Run is a performance by 24 male acrobats and athletes aged between eight and thirty, as well as artists from the Kopergietery Theatre Workshop.
The company originally known as Speeltheater took its current name from the disused copper foundry it moved into in 1994 and has toured with its own productions in 16 countries outside Belgium and The Netherlands, including Germany, Austria, France, Canada, South Korea and the US.
Web: www.dekopergietery.be
A Millenárissal közös produkció
04.18.
A38 – 22.00
SHAMEBOY | THE SUBS
[electro]
Shameboy
Luuk Cox and Jimmy Dewit
The Subs
Jeroen De Pessemier, Wiebe Loccufier, Stefan Bracke
Punk-trance, beat-szenny, elektro-funky. Efféle jelzőkkel illethető a flamand elektronikus zenei szcéna két legizgalmasabb formációja, a The Subs és a Shameboy, akik közös koncerten fogják dübörgésbe borítani a dél-budai Duna-partot. Amikor a The Subs néhány igen népszerű tánczenei maxi után piacra dobta igencsak dögös, Kiss my Trance című slágerét, a dolog viccnek tűnt. A zenekar azt próbálta belőni, hogy milyen messzire tudnak elszállni a trance zene keretein belül és kívül. Az eredmény viszonylag egyértelmű: nagyon messzire. Remix-felkérések tömkelegét, fesztivál-meghívásokat és a legpörgősebb nyugat-európai bulikat hozta magával a siker. Legújabb lemezük, a Subculture hallgatható az autóban vagy a nappaliban, kiváló stimulálószer a hálószobához és nélkülözhetetlen segédeszköz bármilyen bulin. Ugyanez mondható el a Shameboy elnevezésű duó (Luuk Cox, Jimmy Dewit) második korongjáról, a 2008-as Heartcore-ról is: egyszerre intenzív, kegyetlen, szívbemarkoló, lemezjátszófaló és mozgáskényszert teremtő. Ahogy a lemezen szereplő figyelmeztetés szól: „Figyelem! Az album hallgatása furcsa viselkedést eredményezhet – különösen a táncparketten!”
Punk-trance, beat and elektro-funk. These are some of the musical buzzwords used to describe Subs and Shameboy, two of the most exciting formations on the Belgian electronic dance scene in a long time. When The Subs released “Kiss my Trance” on the back of several successful singles, it all still seemed like little more than a sick joke. The aim was to see how far the boundaries of trance could be stretched. The answer: The sky's the limit. The experiment was a success, the trio is inundated with remix requests, festival bookings and invitations to play at some of
Web : www.shameboy.com, www.thesubs.be
Az A38-cal közös produkció