Privát labirintusok. Autizmussal élő
alkotók és kortárs képzőművészek
közös kiállítása
2011. június 3 - 2011. szeptember 18.A Privát labirintusok egy olyan kiállítási szituáció, amely az egyenrangúként felvonultatott tárgyak révén kérdez és bemutat: a helyzetükből adódóan a társadalmi nyilvánosság perifériáján élő autista alkotók munkáihoz a kortárs képzőművészet néhány meghatározó képviselőjének művei közül válogat. A közös szereplés nem azonosságokra, hanem a kortárs képzőművészet egyes kifejezési formáival való elgondolkodtató egybeesésekre, hasonlóságokra hívja fel a figyelmet. Az autista munkák blokkjait elválasztó - néha azokkal párba állított - kortárs művek a környezetükre is reflektáló, továbblépni segítő hivatkozási pontok. A hangsúly a művek közötti párbeszéd lehetőségének megteremtésén van, amely éppúgy vezethet a kortárs képzőművészetről alkotott vélemények árnyaltabbá tételéhez, mint az autizmusról alkotott kép sztereotípiáktól való megtisztításához, pontosításához.
Az autizmussal élők esetében az esztétikai minőséget is hordozó - bár erre nem törekvő -, érzelmeket is mozgósító - bár azokat felkelteni nem kívánó - "ábrák", rajzsorozatok célja nem az "önkifejezés". Inkább tekinthetőek egy maximális következetességre törekvő világrendezés és szabálykeresés dokumentumainak. A dolgok változékonyságát - "emberek, helyek, hangok és látványok zavarba ejtő, egymással kölcsönhatásban álló egyvelegét" - a meghatározott módon ismétlődő részletek ereje "semlegesíti". Ez az "életstratégia" - az elveszettség, a szorongás és a tehetetlenség érzésével szemben az állandóságért, a biztos támpontokért folytatott küzdelem - a "mi" világunknak is része. Sőt, mintha erre - az autizmussal foglalkozó írásokon és filmeken keresztül is - egyre több figyelem irányulna. Mintha az információrobbanás, illetve a fogyasztói társadalmat jellemző állandó megújulási kényszer miatt felgyorsult és egyre kiszámíthatatlanabb világ valamiképpen a saját problémáival és félelmeivel is szembesülne az autizmus kapcsán. Hiába eredményez - az autistákra általában jellemző - könyörtelenül pontosan és nagykapacitással működő emlékezet az általánosításra, elvonatkoztatásra való képtelenséggel együtt a "miénktől" gyökeresen eltérő gondolkodásmódot és információkezelést. Az autizmus néhány más ismertetőjele ennek ellenére képes megidézni a mindennapi életünket is megszervező rituálékat, a művészeti tevékenységben való menedékkeresést: a repetitív tevékenységgel kordában tartott élet-projekteket. A kontrollálható világra való vágy általános érzésén túl pedig olyan, a képzőművészeti alkotófolyamattal kapcsolatos kérdésköröket is felvet, mint az egyéni stílus feltételei, a színek és az érzelmek, valamint a rész és az egész kapcsolata, a motívum-sokszorozás és a térkezelés-használat, s mindezekkel összefüggésben az absztrakció különböző fokaihoz és módozataihoz, és egyáltalán a valósághoz való viszony.
Ez a kiállítás - Sugár János szavaival élve - "empátiatréning" és "szolidaritási gyakorlat", ahol a néző akarva-akaratlanul döntési helyzetbe kényszerül: rajta is múlik, hogy saját tapasztalataira, élményeire, képnézési szokásaira is építve meddig próbál eljutni a "megértésben" a "másik" felé, s így a másik oldal kommunikációképtelensége mennyire törhető meg; mennyire hajlandó feloldani azt a modern művészet történetéből egyáltalán nem ismeretlen feszültséget, amely az alkotói oldal szándéka és a nézői oldal (be)fogadókészsége között fennállhat. Hiszen itt nem megfejthető, csak részben megsejthető az autizmussal élő ember világának magányossága, "ami messze meghaladja ennek a szónak a szokásos érzelmi értelemben vett jelentését. Inkább az élmények káoszában való jelentéskereséssel függ össze, amely intellektuális magányossággal párosul. Ez egyfajta metafizikai magányosság: mi - vele ellentétben - egy koordináta-rendszerben állunk, nem pedig a semmi közepén."
Az érintettség felfedezése - a megérteni akarás vágya - egy olyan lépés a másik irányába, amely, ha nem is egzakt válaszokhoz, de néhány új nézőponttal gazdagodva, saját magunk és környezetünk jobb megértéséhez nyithat utat, akár e műveken keresztül is.
A Magyar Nemzeti Galéria és a Mosoly Otthon Közhasznú Alapítvány együttműködésében megvalósuló kiállítás egy olyan közel négyéves folyamat legújabb állomása, amelynek éppúgy részei voltak az autista lakóotthonok támogatására szervezett Fogadj be! aukciók a Műcsarnokban (2008, 2010), mint az autizmussal élő felnőttek munkáiból a Miskolci Galériában (2010) megrendezett, A konkrét birodalma című tárlat.
A kiállítás kurátora Tarr Hajnalka képzőművész. A rendezésben, illetve a kísérő rendezvények szervezésében a Magyar Nemzeti Galéria részéről Százados László, valamint Sepsey Zsófia művészettörténészek vesznek részt.
A tárlaton a 17 autista alkotó mellett 9 kortárs képzőművész alkotása szerepel.
Markó kiállítási blogon
A kiállításról, annak háttérmunkálatairól már most megtudhatnak sok részletet a kiállításhoz kapcsolódó blogon. A blogon a kurátorok a kiállítás rendezésébe is beavatják az olvasókat, válaszolnak kérdéseikre és sok érdekes részletet árulnak el az egyik legismertebb magyar festőről. A blogot felkeresők játszhatnak is, a szerencsés nyertesek pedig jelen lehetnek a Mexikóból érkező képek ládabontásánál
Markó Károly gigapixeles felbontásban
A Magyar Nemzeti Galéria és a 360 systems együttműködésének újabb eredménye, hogy a májusban nyíló Markó-kiállításunk két művét gigapixeles felbontásban tanulmányozhatják. A Tájkép Tivoli mellett szüretelő jelenettel (1846) és Az Olasz tájék naplementekor (Halászok) (1851) című festmények a május 6-tól látható Markó Károly és köre. Mítosztól a képig című kiállítás jelentős műve lesz. Május közepétől pedig jön a következő művészeti-technológiai kaland: A Markó-kiállítás egy részét a látogatók majd virtuálisan is megtekinthetik a Google Art Projecthez hasonlóan. A képek megtekinthetők:
Tájkép Tivoli mellett szüretelő jelenettel
Olasz tájék naplementekor (Halászok)
Tárlatvezetések az Állandó kiállításokban
Minden pénteken és szombaton 14 órától
Találkozási pont: C épület, földszint
A tárlatvezetéseken a kiállításra megváltott belépőjeggyel lehet részt venni.
Virtuális séta a Magyar Nemzeti Galériában
München magyarul. Magyar művészek Münchenben 1850 és 1914 közöttA Magyar Nemzeti Galéria és a 360systems jóvoltából online is megtekinthető a München magyarul. Magyar művészek Münchenben 1850 és 1914 között című időszaki kiállítás négy terme, több mint 80 festménnyel.
Virtuális séta
Csontváry és Rippl-Rónai egymilliárd pixelen
A Magyar Nemzeti Galéria és a 360systems jóvoltából, eddig soha nem látott felbontásban tekinthető meg Csontváry Kosztka Tivadar: A taorminai görög színház romjai (1904-1905) és Rippl-Rónai József: Schiffer-villa pannója (1911 k.) című festménye. A képek megtekinthetők:
Csontváry Kosztka Tivadar
ÜNNEPI NYITVA TARTÁS
2011. június 13-án Pünkösd hétfőn - nyitva
2011. június 14-én kedden - zárva
Harmadik szombati kedvezmény:
Értesítjük kedves látogatóinkat, hogy a harmadik szombati kedvezményünk (26 év alatt ingyenes, 18 év alatt + két kísértő számára ingyenes) csak a Magyar Nemzeti Galéria kiállításaira érvényes. Mivel a Munkácsy: Krisztus-trilógia című kiállításunk a Munkácsy Alapítvánnyal közös kiállítás, az ingyenes belépést sajnos nem tudjuk biztosítani. Megértésüket köszönjük!
www.mng.hu