Szabadidő Magazin

Kulturális hírek, sport programok, tudományos eredmények, tudósítások aktuális eseményekről.

Fordítás

Naptár

október 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

A 15. Budapesti Operabál 2010. február 13-án kerül megrendezésre.

2009.12.17. 15:30 SI


A 15.  Budapesti Operabál, a bálok bálja, a hazai társasági és üzleti élet kiemelkedő eseménye 2010. február 13-án kerül megrendezésre az Operaházban.

Az esemény egyik sztárvendége az argentin születésű José Cura tenor énekes, karmester lesz, aki 1994-ben a Placido Domingo Nemzetközi Énekverseny győzteseként tűnt fel, és operaénekesként világszerte színpadra lép, nemcsak az eseményt nyitja meg, hanem a bál műsorában is szerepel majd. A másik sztárvendég és Cura partnere az ismert magyar mezzoszoprán, Komlósi Ildikó [3] lesz.

Johann Strauss Tavaszi Hangok című keringőjének zenéjére 48 pár nyitja meg az eseményt. A nyitótánc koreográfiáját, az Operaház magántáncosa, koreográfus készítette és tanította be. Budapesti Operabált az Operaház tölti meg tartalommal - mondta el Vass Lajos, az intézmény főigazgatója. 

Idén pályázatot írtak ki az operabáli menü elkészítésére és felszolgálására. A meghívásos pályázaton 4 neves cég, étterem is indul, december végéig dönti el a zsűri, hogy ki készítheti el a vacsorát.

   

Többféle helyszínen szórakozhat a közönség: a kávéházban, a Székely Bertalan teremben pezsgőbár lesz, ahol kellemes zongoramuzsika mellett szórakozhatnak a résztvevők.

   

A báli közönség minden alkalommal új kezdeményezésekkel, ötletekkel találkozhat, miközben a rendezvény megőrzi és továbbfejleszti legfontosabb hagyományait. Működik majd az operabáli gyorsszerviz, ahol frizura- és sminkigazításra, ruhajavításra, sőt talpmasszázsra is lehetőség nyílik.

   

A szervezők Hamupipőkéket is keresnek, a nyertesek gyönyörű báli ruhát ölthetnek a bál estéjén, a nyerteseknek megvalósul a mese erre az estére.

   

A bálra páholy- és sétálójegyet vásárolhat a közönség, idén a sétálójegyek is magukban foglalnak étkezési lehetőséget is, mindenfelé falatokat kínálnak.

 

 

2010-es Nyitótánc
Tánc: keringő
A koreográfiát a bál koreográfusa készíti el.
Ruha: Hölgyeknek: fehér estélyi ruha, fiúknak: frakk
Fodrász: a frizurákat a bál szalonjában készítik el
Smink: a bált megelőzően profi sminkesek készítik az Operaházban
A táncpróbák ideje: hétfő, péntek 19.30-21.00
A táncpróbák helyszíne: Testnevelési Főiskola, XII. ker., Alkotás u. 44.
Az első táncpróba: 2009. november 27. péntek este 19.30-tól 21.00-ig

 

 

JÓTÉKONYSÁG a 2010. évben

A Budapesti Operabál története 1886. március 2-ig nyúlik vissza. Az Operabálokat minden esetben jótékonysági céllal rendezték meg.

A múlt század operabáljainak a kedvezményezettjei voltak többek között: az Önkéntes Mentőegyesület, az Egyetemi Kórház, a Nemzeti Színház és a Magyar Királyi Operaház nyugdíjintézete is.
A modern kori operabálok folytatták ezt a hagyományt.

A bál másnapján hátrányos helyzetű, gyermekotthonban nevelkedő és fogyatékkal élő gyermekek tekinthetik meg Humperdinck Jancsi és Juliska című gyermekoperáját, február 12-én pedig ételt osztanak a rászorulók részére, tüdőszűrő buszt indítanak és segélyvonalat hoznak létre a Máltai Szeretetszolgálattal közösen.

 

Az Operabál története

Sokak számára az Operabál egyenlő, bájjal és az ünnepélyes fesztiválok időtlen tradíciójával.
A bécsi mintára először az első világháborút követően, 1934-ben szervezett újra Operabált az akkori Budapesti Operabarátok Egyesülete, melyen Lehár Ferenc vezényelt. A második világháborút követően ugyan számos rendezvénynek adott otthont az Opera épülete, de közadakozási céllal, saját nehéz anyagi helyzetén segítve, új tradíciót teremtve az 1996-os bál volt az első alkalom. Az 1996. február 17-én, 62 év szünet után újra indult a budapesti Operabál. A színpad és a nézőtér 1000 m2-es táncparketté alakított hatalmas területe adott helyet a nyitótáncnak.

Báli protokoll     Egyre inkább kezd visszatérni az etikett szerepe az Operabálon.

1. Minden alkalomra, így az Operabálra is pontosan kell érkezni.
2. Az öltözködésnél gondoljunk arra, hogy a kevesebb, minőségileg több lehet. Az estélyi ruhaköltemény, az ékszerek mennyisége és mérete, a frizura és a smink, ne lépjék túl a jó ízlés határát. Operabáli meghívón a White Tie előírás szerepel. A White Tie és az Ultra-formal még a Black Tie-nál (szmoking, estélyi ruha) is elegánsabb. A nőkre ilyenkor a nagyestélyi való. Az uraknak ez frakkot jelent, ehhez fehér mellény vagy selyem cummerbund – azaz övsál – az előírás, és fehér csokornyakkendőt kell kötni. Feketét tilos! A frakkhoz fekete lakkcipő dukál (lehetőleg fűző nélküli) és fekete selyem térdzokni, lábon a fehér tilos!
3. Legyünk fesztelenek és könnyedek, de kerüljük a feltűnést!
4. Az asztalhoz érve, (akár a saját asztalunk, akár táncba vinni szeretnénk valakit), illik bemutatkozni, annak ellenére, hogy rendszerint névkártyák minden terítéknél kint vannak.
5. Egy asztalnál ülők meg kell, hogy táncoltassanak minden ott ülő hölgyet.
6. Tánc közben nincs lekérés, és maximum két zeneszámot szokás táncolni.
7. Hölgyeknek a táncnál tilos felkérést visszautasítaniuk, illetve ha ezt megtették, akkor azt a táncot utána már mással sem táncolhatják!
8. Tánc közben a férfiaknak illik beszélgetést kezdeményezni, szórakoztatni a hölgyet, amit nem helyettesít a hamis dúdolás, vagy partnerünk hátának ütemes érintése. Kezdetnek próbálkozhatnak az urak egy bókkal, ez legtöbbször beválik. Kerüljük az olyan figurákat, amit a partner még nem tud: táncoljunk a partner szintjén! Sose hibáztassuk őt, ha valamit elront! A tánc közti szünetekben ne hagyjuk magára a hölgyeket.
9.Legyen annyi önbizalmunk, hogy elfogadjuk és meg is köszönjük a felénk irányuló kedveskedést, bókot. A protokoll egyik alapvetése: fölösleges az álszerénység, visszatetsző úgy reagálni, mintha nem is volnának értékeink.
10. Legyünk tekintettel a táncparkett méretére, és a többi táncosra. Ne taroljunk, és ne tolakodjunk.
11. A báli vacsora nem a gyomor megtöltését célozza, sokkal inkább kulináris ünnep.
12. Cigarettát, ételt ne vigyünk a táncparkettre!
13.Túl korán, éjfél előtt nem ildomos távozni.

Az operabáli öltözék a századforduló idején:

A hadsereg főtisztjeinél díszegyenruha,
civil uraknál: frakk, fehér csokornyakkendő, fehér mellény, glacé kesztyű, lakk félcipő.
Hölgyeknél: atlasz-selyemből készült báli ruha, „géz”felsőrésszel, dekoltálva. Fiatal lányoknál ugyanez pasztellszínű atlaszból, fehér selyem rózsafüzérrel, mérsékelten dekoltálva. Flitteres fekete bőrcipő, ehhez illően gyöngyös estélyi tarsoly, bal kézben legyező, légiesen finom, szőttes anyagból.
Az első bálozó ifjú hölgyek, akiknek az etikett szerint kötelező volt vakítóan fehér toalettben bemutatkozniuk. A következő szezonban, másod- vagy harmadbálosként már színesíthették ruhájukat.

Az Operabál olyan esemény, amelyen mind vendégként, mind fellépő művészként megtiszteltetés részt venni. „Tradició, elegancia és az operakultúra ünnepe, ez a három kulcsszó foglalja össze számomra a Budapesti Operabál lényegét”- idézet Kati Marton újságíró a Magyar Kultúra Követétől.
BUDAPESTI Operabál szervező iroda elérhetőségei

Cím: 1065 Bp. Hajós u. 13-15. fsz. 1.

1061 Budapest, Andrássy 22.

Tel: (36-1) 302-3906

Fax: (36-1) 302-5861

E-mail: operabal@operabal.com

www.operabal.com

 

http://www.opera.hu/index.php?module=main

http://www.operabal.com/hun/jegyrendeles.html

http://hu.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Cura

http://www.budapestiutcak.com/Andrassy/ugyfel/Opera/Opera_hun.html